neděle 4. listopadu 2018

Žurnalistika není zdarma

Možná si občas někdo říkáte, proč novinové články vypadají tak jak vypadají. Nemají moc obsahu, délkou připomínají úryvek o dvou odstavcích, fotografie jsou pořízené z fotobanky a titulek hlásá to nejbulvárnější, co se k tématu váže. Pokud se podíváte do obsahu potom zjistíte, že se jedná o stejné zprávy přebírané z České tiskové kanceláře (ČTK) pouze trošku upravené. Jediným originální obsah jsou většinou komentáře, které se vztahují k politické situaci a už z autorova jména lze odhadnout jaký názor bude zastávat a co v daném textu najdete. Objektivita nula a připadá hodnota taktéž žádná. Většina novin či takzvaných "novinářů" má dávno už svoji agendu a píše pro svůj konkrétní názor.
Stejnou situaci, jako výše popsanou, můžeme najít i jak u tištěných médií tak u internetových deníků. Proč tomu tak je?

Pokud se podíváme do světa, najdeme pár vyjímek. Jako příklad můžeme uvést americký deník New York Times, německý Zeit Online, či britský The Guardian. Všechny tyto deníky poskytují zpravodajství, které se snaží přijít s analýzou, reportáží či obsahem, který není triviální. Jak se ale tyto deníky liší od těch našich či okolních méně kvalitních?

Odpověď by se dala možná najít v tomto vtipném komiksu:




Ano, je to o penězích. Kvalitní žurnalistika, stejně jako všechno, vyžaduje čas, peníze a tvrdou práci. To co pozorujeme v posledních několika letech, je přímo ovlivněné vzestupem internetu. Díky internetu začali klesat tržby tištěných deníků. Lidé je přestali kupovat a místo toho raději vyhledávali informace online. S tímto trendem se museli novinový vydavatele nějak vypořádat, bohužel, jejich strategie, kterou zvolili, nebyla úspěšná.

Tato strategie spočívala v jednoduchém předpokladu - tištěná média budou pozvola zanikat a proto je nutné zaměřit se na online média a z nich generovat zisky. Tedy snížit náklady a naopak generovat zisk pomocí reklam a návštěvnosti na webu. To vedlo k propouštění skutečných novinářů, kteří na svoji práci potřebovali čas a peníze. Místo nich je nahradili lidé, kteří umí co nejrychleji vyprodukovat jakýkoliv obsah, který přitáhne pozornost a zvýší tím návštěvnost, tedy i zisk z reklam. Tímto krokem se postupně deníky jako Mladá Fronta, Lidové Noviny, Hospodářské noviny a další dostali na úroveň bulváru typu Blesk či AHA a začali s nimi soupeřit o čtenáře.

Problém ovšem byl, že všechny tyto deníky neměli žádné know-how jak bulvár vlastně vypadá. Blesk či AHA za sebou mají mnohaletou historii a neskrývají, že se věnují tomuto tématu. Všechny dříve "seriozní" deníky tuto bitvu prohráli a nejen to, v podstatě ztratili veškerou kredibilitu, kterou předtím ještě měli. Proč by také měl někdo číst novinky, když jejich obsah je totožný s bulvárními články, které kolují v tunách po internetu? Mnoho zahraničních deníků, již žádá čtenáře o placení na jejich provoz a výdaje. Stejně by to mělo být u nás, měla by to být snaha zaměřit se na menší čtenářský okruh ale udržet ho svojí kvalitou. Za kvalitu je nutné platit a doba, kdy byly noviny zdarma už by měla odejít. V zájmu naší společnosti a v zájmu celé žurnalistiky.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Velikonoce ve světě v podání Itchy Feet

Venku nám začínají podzimní plískanice, Vánoce skoro za dveřmi a proto je to nejlepší čas, připomenout si, jak slaví Velikonoce v podání Itc...